אין תגובות

מה חשוב לדעת כשקונים עסק?

עורך דין חברות

אחת הדרכים המהירות להתפתח בתחום העסקים היא לרכוש עסק קיים ולמקסם את פעילותו.

היתרונות הגלומים בכך הם כמובן קיומם של התשתית העסקית, מוצרים או שירותים שבד”כ יקר מאוד לפתח לבד מאפס, רשימת לקוחות, מוניטין ומחזור מכירות. ככל שהרוכש החדש מאמין שיש ביכולתו למנף את הפוטנציאל הקיים ולנהל את העסק טוב יותר מקודמו, הרי שמתקיים ערך סובייקטיבי להצדקת הרכישה.

עם זאת, חשוב לזכור כי יחד עם הפעילות העסקית הקיימת והנכסים הפיזיים והרוחניים של החברה, עשויות להיות גם התחייבויות, חובות וערבויות שהחברה נתנה בעבר. לכן, רכישת עסק צריכה להתבצע בסיוע מומחה שמנוסה בבדיקות נאותות ובניסוח הסכמים מקצועיים.

במאמר זה עורך דין דרור הראל, המלווה עסקים מתחומי פעילות מגוונים בתהליך מכירת עסק קיים, משתף במספר תובנות והמלצות.

עו”ד הראל, אילו דברים יש לקחת בחשבון כאשר מעוניינים לקנות עסק?

“בתחום זה צריך להבדיל בין שני סוגים עיקריים של רכישה: הראשון הוא קנייה של הפעילות העסקית לרבות רשימת הלקוחות, זכות הייצור והשיווק, ההסכמים עם הספקים, הקניין הרוחני של המותגים וכיוצ”ב. והשני, קנייה של העסק כולו לרבות שם העסק ככל שמדובר בעוסק מורשה ובמקרה של חברה, רכישת מניותיה וכן את מצבת העובדים, הנכסים וההתחייבויות של העסק. לשני סוגי הרכישה יש יתרונות וחסרונות ויש להכירם היטב לפני שמבצעים את ההחלטה”.

“לפני רכישת עסק יש לבצע תהליך שמכונה ‘בדיקת נאותות’, בתהליך זה מבררים את כל הנתונים הקשורים לעסק וכך מגבשים החלטה סופית אם לרכוש את העסק או שפחות כדאי. בדיקת נאותות כוללת בדיקה כלכלית שנעשת בד”כ באמצעות יועץ עסקי כלכלן או רו”ח ובדיקה משפטית שנעשית ע”י עורך הדין.

לעיתים חותמים על מזכר הבנות קצר עם סעיף non shop שמבטיח שקט נפשי בתקופת הבדיקה.

למשל, אם עומדת נגד העסק תביעה של צרכנים שלא קיבלו סחורה שהובטחה להם או קיבלו סחורה פגומה, הרי שהרוכש ירצה לדעת מכך. על בעלי העסק הנרכש לספק את כל הפרטים הללו לפני העסקה. ישנן גם דרכים לברר האם עומדות תביעות קיימות שהוגשו בבית־המשפט ועדיין לא נקבע פסק דין בגינם. אין דבר שיכול לגרום לעוגמת נפש יותר מרכישה של עסק במחיר קבוע, ולאחר מכן איתור חובות עתק שלא היו ידועים לפני ביצוע העסקה”.

“בנוסף, יש לדעת כי עסקים למכירה עשויים להיות בקשיים תזרימיים שאינם ידועים מראש לקונה. קשיים אלה יכולים לגרום לנטילת הלוואות או תנאי מימון דרקוניים, שאותם יש להמיר ולפדות עוד לפני הקנייה באפשרויות מימון אחרות. אם החברה הרוכשת היא בעלת עתודות מזומן גבוהות, היא יכולה לכסות את החובות הללו תוך תשלום ריבית מופחתת. כל ההסכמות הללו צריכות להופיע באופן מפורש בחוזה המכירה, כדי שלא יהיו הפתעות מאוחר יותר. הדרך הנכונה היא ליצור תנאים מתלים שרק בהתקיימם, העסקה תצא אל הפועל.”

כיצד ניתן להתגונן מפני נוכלים בביצוע עסקאות?

“אנו יודעים כיום כי מכירת עסקים כושלים, היא דרך של חייבים להתגונן בפני נושיהם. צריך לזכור כי הקונה יכול לרכוש רק את הפעילות של העסק ללא החובות הנלווים אליו. למשל, אפשר למכור את רשימת הלקוחות הקיימים, את ההזמנות שממתינות לביצוע, את המלאי במחסנים ואת ההון האנושי הקיים בחברה – אותם עובדים שנמצאים בבסיס העסק. בשיטה זו הקונה אינו נושא באחריות המשפטית לחובות שצברה החברה בעבר”.

“באמצעות יצירה של הסכמים מתוכננים היטב עם העובדים בחברה, אפשר ליצור תהליך של פיטורין על הנייר, לעמוד בהסכמים עם עובדים אלה הקשורים לתשלום פיצויים, ולאחר מכן להעסיק את העובדים בחברה הרוכשת. יש לתכנן את המהלך היטב, ולסגור את כל הקצוות כדי לעשות זאת באופן חוקי וליהמנע מתביעות עתידיות מצד עובדים שפוטרו בעבר או מצד נושים של החברה שנרכשה”.

“אפשרות נוספת העומדת בפני הרוכשים היא מו”מ עם הנושים של החברה שנרכשת. מכירת חברה באופן זה תאפשר לשמור על המוניטין שצבר המותג עם השנים, ולהשאיר את החברה פעילה, תוך יציאה מהחובות שנוצרו על ידי הבעלים הקודם”.

אילו סעיפים כדאי לכלול בהסכם לרכישת עסק?

“לצד החשיבות הרבה של הכנת הסכם פרטני וייחודי לכל עסקה באשר היא, והסכנה הקיימת בשימוש בהסכמים מהאינטרנט ששימשו עסקאות אחרות, ישנם כמובן נושאים שהם בבחינת “טאבו” וחובה לתת עליהם את הדעת.

כך לדוגמה, במסגרת ההסכם חשוב להעביר את הזכויות של נכסי העסק, להבטיח את זכויות הקניין הרוחני, נכסים דיגיטליים, הזמנות פתוחות, כספים ותשלומים עתידיים שהעסק זכאי לקבל, גילוי מידע משפטי מהותי, טיפול בהסכמי ההעסקה של העובדים, התנהלות בתקופת הביניים שבין מועד החתימה ועד למועד מסירת החזקה, לוחות זמנים לביצוע התחייבויות הצדדים, העברת התמורה, הסדרת אי תחרות, סודיות ועוד סעיפים רבים וחשובים.”

תוכל לתת כמה עצות זהב ליזמים מתחילים?

“מקצוען אמיתי יודע שהוא צריך להתעסק במה שהוא מבין ולקחת מומחים שיטפלו בשבילו במה שהוא פחות מבין. כמו שלא תרכשו דירה בלי עו”ד, כך גם אל תרכשו עסק ללא עורך דין שמתמחה בתחום זה. עורך דין מומחה יסייע לכם כבר בשלב המו”מ, ידייק עבורכם דרישות ותנאים שישפרו את המעמד העסקי והמשפטי שלכם באופן ניכר, יוודא שאתם לא קונים חתול בשק ויצור מנגנונים שיבטיחו את קיומה של העסקה עם מקסימום סיכוי ומינימום סיכון.

למרות אווירת הדחיפות שיש לעיתים קרובות בעסקאות כאלו, אין להקל ראש בבדיקת הנאותות. כבר כמה פעמים ראיתי יזמים שהשקיעו מיליוני שקלים ברכישת עסק אך חסכו שכ”ט של רו”ח ואנשי מקצוע אחרים שיוודאו את תקינות הדוחות והרקע המשפטי של העסק ותוך זמן קצר לאחר הרכישה התברר להם שיכלו להשיג תנאים הרבה יותר אטרקטיביים אבל זה כבר מאוחר.”

כיצד מוצאים את עורך הדין הנכון לטיפול בעסקאות כאלה?

משרדו של עו”ד דרור הראל הוא אחד מהמשרדים היחידים בארץ המנוהל על ידי עורך דין ואיש עסקים כאחד. עו”ד הראל מילא לאורך השנים תפקידי ניהול פיתוח עסקי ושיווק בארגונים שונים, ומכיר על בוריו את העולם העסקי הסבוך.

מתוך הידע והניסיון שצבר, הוא מסוגל להבין את האינטרסים העסקיים והמשפטיים האמיתיים שלכם ולהעניק מטריית הגנה משפטית מקסימלית. עו”ד הראל מומחה בניווט העסקה לטובתו של הלקוח, ולסייע לקבוע את המודל שבו תתבצע הרכישה או ההתמזגות בין החברות.

לסיכום, לפני שמבצעים מהלך עסקי משמעותי כל כך כמו רכישה של עסק, יש לתכנן היטב את האסטרטגיה העסקית והישות המשפטית החדשה שתוקם. חשוב להיוועץ באדם שמכיר את כל ההיבטים השונים בעסקה, לרבות היבטי המיסוי, הסיכונים המשפטיים, אפשרויות המימון הקיימות ועוד. לאחר מכן, יש לערוך משא ומתן רגיש לחתימה על ההסכם המשרת את האינטרס שלכם, תוך טוויית עסקתWin-Win  לשני הצדדים. כאשר מבצעים תהליך זה באופן זהיר ומושכל, ניתן לנהל את הסיכונים הכרוכים בעסקה באופן מיטבי וליהנות מפירותיה לאורך שנים.

ליצירת קשר עם עורך דין חברות דרור הראל חייגו 08-6384080

שתפו

    מחפשים למכור או לקנות עסק ?הגעתם למקום הנכון!

    הדרך הטובה ביותר להגיע לעסקה היא ע"י ליווי של ברוקרלי השקעות.

    ברוקרלי בעלת מאגר קונים משקיעים ועסקים גדול ומפולח לפי תחום ותקציב שנבנה במשך שנים , עם צוות שמורכב מבנקאי השקעות יועצים עסקיים כלכלנים יזמים משקיעים סדרתיים ומתווכים עסקיים.
    אנחנו מייצרים עסקאות מוצלחות לקונים ולמוכרים בכל תעשייה ותקציב כבר במשך שנים רבות.

    לצפייה בעסקים שנמכרו דרכנו, לחצו כאן

    צרו איתנו קשר בטלפון ☎️ 0723971642 או השאירו פרטים וצוות האתר ייצור איתכם קשר.





    צור קשר

    לוגו - ברוקרלי סוכן השקעות חכם

    מעוניינים בשיחה עם נציג?
    השאירו פרטים ונחזור אליכם עם כל הפרטים!


      לשאלות ופרסום נכסים:
      טלפון: 0723971642
      אימייל: info@brokerli.com

      לעדכונים בזמן אמת, הירשמו לניוזלטר שלנו