אין תגובות

חברות בקשיים למכירה

חברות בקשיים למכירה

כלל אצבע אומר שחברה טובה ויציבה לא תוצע למכירה.

הדבר אמור בעיקר כלפי עסקים קטנים, שכן טבען של חברות סטארט אפ או תאגידי ענק לייצר “אקזיט” ולהימכר/להתמזג עם חברות גדולות יותר.

אז מדוע שחברה טובה ורווחית לא תימכר?

חשבו על עצמכם כבעלים של חברה, שמייצרת רווח נאה של כ-100,000 ₪ לחודש. האם תרצו או תמהרו למכור את החברה? כנראה שלא, אלא אם כן יציעו לכם את שורת הרווח של העסק כפול מספר רב של שנים (10 שנים וצפונה). לרוב ערכו של עסק מוערך בשורת הרווח שלו, כפול שנתיים עד חמש שנים, תלוי בתחום.

ועדיין, קורה שגם עסקים טובים מוצעים למכירה מסיבות שונות.

זה יכול להיות שינוי סטאטוס משפחתי, צמיחה ופתיחת חברות חדשות, טיסה או מעבר לחו”ל, פירוק קיים של שותפות ועוד. אך מטרת המאמר אינה לעסוק במכירת חברות שמצבן טוב, אלא דווקא באלו שמצבן פחות טוב והן נמצאות בקשיים כלכליים.

אז האם בגלל אותו כלל אצבע לא כדאי אפילו לשקול לקנות עסקים בקשיים? אז זהו, שממש לא.

מאמר מומלץ: איך בוחרים את העסק שנרצה להשקיע בו?

חברה להשכרת רכבים לאוכלוסיית נישה למכירה – החזר השקעה תוך פחות מ3 שנים !

מתי כן לקנות ואיפה נמצאות ההזדמנויות?

עסקים רבים נקלעים לקשיים עקב חוסר ידע ומקצועיות של היזמים, בעיות קשות בשותפות או מחסור בתזרים מזומנים בתחילת הדרך.

ניקח לדוגמא יזם סדרתי, שמרבית עסקיו הינם בתחום הנדל”ן או מתחמים פיזיים. אותו יזם חולם על מיזם אינטרנטי מהפכני ומחליט שהוא עושה את הכל בעצמו- מאפיין לבד, בוחר את המפתחים או חברת הפיתוח בעצמו ועושה את סקר השוק והתכנית העסקית בעצמו. בדיקותיו הראשוניות מגלות לו שעלות הפיתוח תהא 150,000 ₪ והוא יוצא לדרך, נניח עם “אקסטרא” של 20% למקרים לא צפויים.

ככל שהליך הפיתוח מתקדם, מתגלים עוד ועוד פערים באיפיון המערכת, שמשפיעים ישירות על שעות ועלויות הפיתוח, כך שהיזם מגיע לסוף הפרוייקט כמעט בלי כסף להמשיך לפתח, לשווק ולמכור.

במצב כזה, גם אם הפיתוח הסופי נמצא במצב מצוין ויש פוטנציאל שוק, העסק כבר נמצא במקום מאוד מסוכן מבחינה כלכלית וכל הוצאה נוספת חונקת את העסק יותר, מה שמאלץ את היזם לנסות למכור בהקדם.

הלחץ בו נמצא היזם, הוא למעשה היתרון לקונה הפוטנציאלי, שכן מאוד קל ללחוץ על היזם, להוריד את עלויות המכירה ולשפר את תנאי העסקה באופן כללי. במרבית המקרים הקנייה תיעשה במחיר מופחת בהרבה ממחיר הפיתוח של המיזם, שכן עסקים נמכרים על בסיס יכולות המכירה והרווחיות שלהם, ולא על בסיס ההשקעות שבוצעו בהם.

זו דוגמא קטנה מיני רבות והיא מתייחסת לנישה מאוד ספציפית, אך היא דוגמא מייצגת לאיך עסקים נקלעים לקשיים כלכליים והדבר לא באמת מעיד על כך שהם עסקים רעים, אלא פשוט נוהלו בצורה מאוד לא נכונה.

חברת ציוד כבד לתעשייה מחפשת בעלים חדשים או שותף אסטרטגי – מחזור של 9 מיליון ונכסים של 6 מיליון

החלטתם לרכוש עסק פעיל שנמצא בקשיים?

אל תוותרו על הצ’ק ליסט הבא:

  1. הבנה בתחום – ראשית, כמו שצויין בדוגמא הנ”ל, וודאו שמדובר בתחום שלכם. אם לא מדובר בתחום שאתם מכירים ואלה הצעדים הראשונים שלכם בעולם העסקים, וותרו על העסק או לחילופין הכניסו עמכם שותף פעיל שמכיר את התחום לעומק. הכרת התחום תעזור הן מבחינת ניתוח העסקה והן מבחינת השבחת העסק בשוטף.
  2. בדיקת נתונים
    • פיננסיתאחת הבדיקות החשובות אם לא החשובה שבהן. קחו רו”ח שילווה אתכם ובקשו מהעסק דוחות מבוקרים. שימו לב שחובה לדרוש את הדוח המבוקר ולא מאזן או דוח רווח והפסד, מכיוון שהם ניתנים לשינוי וזיוף ודוח מבוקר לא ניתן לזיוף (זהו הדוח שהוגש למס הכנסה בעבור שנת המס החולפת). הדוח יציג הכל: הכנסות, הוצאות בחלוקה להוצאות קבועות ומשתנות, רכוש קבוע ועוד. הדוח אמור לספר על מצבו של העסק בצורה מלאה.
    • נתוני תנועה ולקוחותבין אם מדובר בעסק אינטנטי או פיזי, העסק כנראה מבוסס על תנועת לקוחות. לעסק פעיל צריכים להיות נתוני כניסה לאתר, אחוזי המרה, עלות המרה מצד אחד ושווי ההמרה מצד שני (כך תוכלו להעריך כמה עולה וכמה שווה לכם לקוח), האם יש לקוחות קבועים כקהל חוזר או לקוחות מזדמנים (למשל מנויים או מועדון צרכנות)
    • משפטית – קחו את פרטי היזמים ו/או פרטי החברה, העבירו לעו”ד שיבצע בדיקת רקע מקיפה, כולל מצבם הפיננסי דרך BDI או חברות דומות. לעיתים הדוח המבוקר של השנה הקודמת יכול להיות טוב, אך בשנת המס שחלפה העסק או הבעלים נקלעו לקשיים פיננסים בדמות המחאות שחוזרות, בעיות במסגרת אשראי, אי עמידה בתשלומים לספקים ועוד. בנוסף, הפן המשפטי חשוב לא פחות בעת סגירת העסקה – חתמו על חוזה אך ורק בליווי עו”ד, עם עדיפות לכך שהמייצג שלכם יכתוב את החוזה.
  3. בדיקת מתחריםחזרנו להכרת השוק והתחום, אבל בצד המספרי. תבדקו מי המתחרים שלכם, האם באמת יש לכם דרך להתחרות בהם ומה היתרונות שלכם על פניהם וכמובן – אם הם רווחיים וגדולים יותר, צרו לעצמכם תכנית עסקית ויעדים על מנת להגיע לשם.
  4. בדיקת רמת האקטיביות בעסקאחת הטעויות הגדולות של בעלי עסקים, היא שהם הופכים להיות העובדים של העסק בעצמם. לדוגמא: אם היום אתם משתכרים 10,000 ₪ נטו בחודש, אין שום היגיון בלרכוש עסק בעשרות או מאות אלפי שקלים, להשתעבד אליו ולהשתכר באותה צורה. בדקו שהעסק אינו בנוי ונשען על המצאות הבעלים בעסק 24/7, או לכל הפחות אם זה המצב – שישתלם לכם מאוד מבחינה כלכלית. דבר חשוב לא פחות בנוגע לתלות הבעלים, הוא האם יש לקוחות “כבדים” עם קשר אישי לבעלים הנוכחיים ויעזבו במידה והבעלים יעזבו.
  5. תדרשו חודש בדיקה, אם אפשראין טוב ממראה עיניים. בקשו מבעל העסק המוכר לחתום על זכרון דברים כלשהו (שוב, בליווי עו”ד), שאם הכל יימצא כפי שתואר, ההסכם ייחתם. זכרון הדברים יגדיר תקופת בדיקה, נניח חודש, שבה תתלוו לבעלי העסק ותראו שכל מה שסופר ותואר לכם אכן קורה בפועל – הן מבחינת הכנסות והיקף לקוחות, והן מבחינת תפעול וההוצאות של העסק.
  6. קחו יועץ עסקילפעמים נדמה לנו שאנו יודעים הכל, אבל כשאנחנו משקיעים את הכסף שלנו אנחנו מפעילים המון רגש, שלא צריך להופיע כשעושים עסקים. לכן חשוב לקחת ליווי מאדם שיכול להציב בפנינו את השאלות הקשות ולהציף את הבעיות שאמורות להתעורר במהלך הדרך. המלצתנו? קחו יועץ עסקי שעשה עסקים בעבר ולא אחד שרק סיים תואר.

חברת שיווק מצברים למכירה – החזר השקעה ב3 שנים!

לקריאה מעמיקה יותר, קראו את המאמר שלנו: קונים עסק פעיל? אל תוותרו על הצ’ק ליסט הזה

לסיכום, עסקים בקשיים עשויים בהחלט להיות מציאות ולא צריך לשלול אותם על הסף, אבל צריך לנהל את הבדיקות והמהלך כולו בצורה מעמיקה ומדוקדקת.

מחפשים המלצות על איפה כדאי להשקיע כסף? הגעתם למקום הנכון. באתר ברוקרלי תמצאו מגוון רחב של הזדמנויות השקעה מניבות, בכל תחום ובכל העולם.

לחץ על הקישור הבא לרשימת חברות למכירה.

3/5 - (2 votes)
שתפו

    מחפשים למכור עסק? הגעתם למקום הנכון!

    הדרך הטובה ביותר למכור היא ע"י ליווי של ברוקרלי

    ברוקרלי בעלת מאגר קונים גדול ומפולח לפי תחום ותקציב שנבנה במשך שנים, אצלנו תקבלו את החשיפה הגדולה האיכותית והממוקדת ביותר שיש למכירת העסק שלכם.
    עם צוות שמורכב מקבוצה של סוכנים ויועצים עסקיים מנוסים מאד גם בזירה העסקית וגם במכירת עסקים הלכה למעשה במשך שנים נשמח לעזור גם לכם.

    צרו איתנו קשר בטלפון ☎️ 0723971642 או השאירו פרטים וצוות האתר ייצור איתכם קשר.





    צור קשר

    לוגו - ברוקרלי סוכן השקעות חכם

    מעוניינים בשיחה עם נציג?
    השאירו פרטים ונחזור אליכם עם כל הפרטים!


      לשאלות ופרסום נכסים:
      טלפון: 0723971642
      אימייל: info@brokerli.com

      לעדכונים בזמן אמת, הירשמו לניוזלטר שלנו